05 Mar Trendy w fitnessie w 2016 roku

Wczoraj zapowiedziałam na fanpage’u bloga na Facebooku powrót do mojej ulubionej tematyki fitness, dziś więc zapraszam na trendy obowiązujące w tej dziedzinie w 2016 roku.

Kiedy rok temu pisałam o trendach w fitnessie na 2015 (KLIK) bazując na badaniach ACSM’s Health & Fitness Journal i swoim wyobrażeniu o tym jak będzie wyglądała nasza aktywność fizyczna, okazało się, że większość prognoz się spełniła, a ja osobiście przetestowałam nowe formy ruchu. Czas po zimie to najlepszy dla mnie czas, żeby reaktywować swoją aktywność fizyczną w stopniu, który daje mi poczucie spełnienia, poprawia moje samopoczucie, wyzwala endorfiny, dodaje energii i sił, których chwilami brakowało mi w okresie zimowym. Dlatego wraz z wybiciem kalendarzowego marca, zwiastującego wiosnę (a jakże), odczuwam dodatkową motywację, z którą chętnie podzielę się z Wami na blogu.

Rok 2016 nadal będzie rokiem ćwiczeń siłowych, również tych na świeżym powietrzu, a badania potwierdzają, że lubimy duże wyzwania sportowe i z roku na rok chętniej je podejmujemy. Oto top trendy na 2016 rok:

Trening siłowy

Coraz więcej kobiet wybiera tę formę budowania masy mięśniowej nie ograniczając się jedynie do wizyty na siłowni. Treningi siłowe można dzisiaj wykonywać na świeżym powietrzu, ale też w zaciszu domowym z użyciem odpowiednich akcesoriów sportowych. Osoby pragnące regularnie uprawiać sport tworzą w swoim domu miejsce zwane „kącikiem” ćwiczeń, przystosowując do tego celu pokój, piwnicę lub strych i wyposażając je w specjalistyczny sprzęt.

Trening z masą własnego ciała

Trening z wykorzystaniem taśmy TRX i masy własnego ciała może zastąpić trening na siłowni. Przymocowane do sufitu taśmy pozwalają Ci na kilkadziesiąt różnych ewolucji gwarantując przy tym duży wysiłek, który doskonale wysmukla sylwetkę angażując wszystkie mięśnie do pracy.

Trening obwodowy

Trening oparty na 8-16 różnorodnych ćwiczeniach wykonywanych w obwodzie w liczbie 15-30 powtórzeń. Odpoczynek następuje dopiero po zakończeniu obwodu. Od tradycyjnego treningu siłowego różni go intensywność bezpośrednio następujących po sobie ćwiczeń. Co ważne, każde ćwiczenie oddziałuje na inną partię mięśni, dzięki temu, mimo nieustannego wysiłku całego organizmu, nie ulegają one przeciążeniom.

Trening interwałowy

Niezmiennie cieszący się popularnością niezwykle skuteczny trening dla wytrzymałych i lubiących wycisk, podczas którego duży wysiłek przeplata się z odpoczynkiem. Jeśli nie masz czasu wyskoczyć do klubu, ćwiczenia interwałowe możesz wykonywać również w domu lub w każdej wolnej chwili na świeżym powietrzu. Przykłady treningu interwałowego to: bieg przeplatany marszem, przysiady, skakanki, jazda na rowerze stacjonarnym (spinning), burpeesy, podciąganie na drążku, ćwiczenia na maszynie eliptycznej (orbitreki).

Trening personalny

Coraz więcej osób decyduje się na trening indywidualny nie tylko ze względu na jego wysoką skuteczność, ale też czynnik wpływający na motywację. Poza tym od wykwalifikowanego trenera personalnego możesz uzyskać fachową poradę dotyczącą nie tylko samego treningu, ale też sposobu odżywiania.

Trening funkcjonalny

W 2016 roku dużym powodzeniem będzie cieszył się trening funkcjonalny polegający na naśladowaniu ruchów, które wykonujemy na co dzień. Ćwiczenia mają za zadanie zwiększać możliwości ruchowe, opierając swój system na pracy zarówno rąk, ramion, brzucha, kręgosłupa, jak i nóg używając takiego sprzętu jak: małe sztangielki, worki bułgarskie, sprzęt do boksu, TRX, piłki lekarskie, worki z piaskiem, drabinki koordynacyjne, taśmy, piłki BodyBall, OvoBall czy kettlebells. Podstawowe ruchy funkcjonalne obejmują pchanie, ciągnięcie, zwisanie, obroty, przysiady.

Cross Training

Mieszanka kilku rodzajów ćwiczeń podczas jednego treningu. Przykładem są treningi o nazwach P90X i Insanity Workout, o których zaczęło być głośno w zeszłym roku.

Trendy fitness 1

Parkour

Ćwiczenia wykonywane w tzw. miejskiej dżungli, a przyrządami są murki, ławki, schody i wszystko to na co można się wspiąć, wskoczyć, o co się oprzeć tudzież udźwignąć. To zabawa dla osób o dużej sprawności fizycznej, sile, elastyczności, skoczności i doskonałej koordynacji ruchowej.

Biegi survivalowe i triathlon

W temacie biegania wiele się nie zmieni, nadal będzie popularne, a to za sprawą coraz bardziej wymyślnych biegów survivalowych, które gwarantują nie tylko sprawdzenie się podczas ekstremalnych biegów z przeszkodami, ale też dobrą zabawę.
Według badań w Polsce największą popularnością cieszy się bieganie, pływanie i jazda na rowerze, zatem klasyki, które mogą być połączone ze sobą w formie triathlonu, do którego podchodzi coraz więcej osób. Rok 2016 ma być wielkim powrotem do triathlonu.

Trampoliny

Hit 2015 roku rozkręci się na dobre w 2016. O ile do tej pory trampoliny wprowadziły niektóre tylko kluby, o tyle plany są takie, że ta nowa odsłona treningu kardio połączonego ze wzmacnianiem i dobrą zabawą znajdzie się w programie każdego klubu fitness.

Corpotate Wellness

Promocja zdrowego stylu życia dotarła również do korporacji i to jest dobry znak współczesnych czasów. Narzekający na brak czasu, słabnącą kondycję, przepracowanie, stres i małą motywację do regularnych ćwiczeń pracownicy będą mieli okazję stawić w tym roku czoła ofercie swojego pracodawcy, który w trosce oczywiście o wydajność swoich pracowników ułatwi im dostęp do klubów sportowych, a także zapewni odpowiednią opiekę medyczną w tej dziedzinie.

Joga

Joga nadal nie skradła mojego serca, choć daje tak wiele korzyści dla ciała i duszy i będzie modna również w tym roku. O jodze pisze Joanna na swej stronie Jogosfera, a Sylwia z bloga Redefine Yourself wypuściła ostatnio dwa wyczerpujące artykuły o jodze dla początkujących tu i tu.

Fitness dla seniorów i dzieci

Cieszy niezmiernie widok starszych osób spędzających aktywnie czas. W okolicy, w której mieszkam do łez (ze wzruszenia) doprowadza mnie pewien mocno starszy pan, który przez całe lato, jesień i część zimy każdego ranka, kiedy odwoziłam córkę do przedszkola odbywał w niezwykłym skupieniu swoją poranną rundkę. Zawsze biegł w tym samym tempie, zawsze tą samą trasą, ubrany jak typowy biegacz, widać, że robi to co lubi i jak sądzę dla własnego zdrowia. Nie miałam odwagi go zaczepić, nie chciałam przeszkodzić w treningu, od 2 miesięcy go nie widzę, ale wypatruję każdego dnia i mam głęboką nadzieję, że pewnego wiosennego poranka spotkam go na stałej trasie.
Znajoma trenerka prowadzi zajęcia fitness dla seniorów i potwierdza, że starsi ludzie mają niezwykłą motywację i chęć do wykonywania ćwiczeń doskonale przy tym się bawiąc.

Fitness dla dzieci

Według statystyk otyłość w Polsce u dzieci zatacza coraz większy krąg, stąd liczne akcje społeczne i zmiana ustawy żywieniowej mające na celu promocję zdrowego stylu życia. Wielu rodziców bardziej świadomie podchodzi do sposobu odżywiania swoich pociech, a dzieci chętniej podejmują wyzwania sportowe biorąc przykład ze swoich uprawiających sport rodziców. Kluby fitness wciąż poszerzają swoją ofertę zajęć dla najmłodszych wychodząc naprzeciw problemowi otyłości wśród dzieci, a także rosnącej potrzebie ruchu wśród społeczeństwa. Do tego tematu wrócę wkrótce na blogu.

Poza tym podobnie jak w ubiegłym roku rozkwit przeżywa technologia dla branży fitness – wszelkie urządzenia monitorujące nasze postępy i mierzące parametry (zegarki typu smart watch, krokomierze, pulsometry) czy aplikacje do ćwiczeń dostępne dla iPhone, iPad i Androida, a także branża odzieżowa produkująca tzw. inteligentne tkaniny. A wszystko po to, żeby zapewnić nam komfort, satysfakcję i dążenie do polepszania swoich wyników w sporcie.

Jestem ciekawa co sądzicie o powyższych trendach w dziedzinie fitness. Chętnie dowiem się jakie są Wasze ulubione formy aktywności sportowej, także śmiało piszcie w komentarzach pod artykułem. A może spotkamy się też na jednym z wydarzeń sportowych?

Źródło: fit.pl, wformie24.pl, ofeminin.pl, Be Active.

♥ ♥ ♥

Jeśli spodobał Ci się ten wpis lub uważasz, że może się komuś przydać, będzie mi bardzo miło, jeśli go skomentujesz lub/i udostępnisz. Dziękuję, że jesteś i wspierasz.

Jeśli chcesz być również na bieżąco z kolejnymi artykułami na blogu i tym co udostępniam na kanałach społecznościowych, polub Esencję na Facebooku, zajrzyj na Instagram (jestem też codziennie na Instagram Stories) i odwiedź Twittera.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Podziel się:
Aleksandra Bohojło
esencja@esencjablog.pl
  • Masz piękne ciało na tych zdjęciach, tylko zadrościć wytrwałości i oddania!:))
    chylę czoła!

    • Hej, to nie ja jestem na tych zdjęciach! 😀 Wytrwałości i oddania mi nie brakuje, ale do takiej sylwetki raczej nie dążę 🙂

      • oh wybacz, nie zauważyłam podpisów zdjęć:))

  • Jejku, tyle wspaniałych możliwości, a ja nic nie robię w tym kierunku. Czuję się zawstydzona, ale i też przywołana do porządku, będę działać. 🙂

    • Działaj, działaj, warto 🙂 Ja nie wyobrażam sobie życia bez sportu. Nie bawię się w to zawodowo, ale codzienna dawka ruchu (w jakiejkolwiek postaci) sprawia mi dużo radochy i bardzo jej potrzebuję. Jest uzależniająca.

      • Sport, ćwiczenia fizyczne bardzo uzależniają, ale to takie zdrowe uzależnienie. 🙂 Bardzo bym chciała powrócić do takiej aktywności fizycznej jak kiedyś, kiedy uprawiałam sport wyczynowo, jednak wiele się od tego czasu zmieniło w moim życiu i zdrowiu, dlatego teraz tak trudno jest mi się pozbierać. Ale już powoli działam. 🙂

        • Jeśli zdrowie Ci tylko na to pozwala, zacznij małymi kroczkami. Największy błąd jaki popełnia wiele osób chcących powrócić do aktywności sportowej, to rzucanie się na głęboką wodę, podjęcie wysiłku ponad swoje możliwości, co oczywiście skutkuje szybkim zrażeniem się i poddaniem, nie wspominając o kontuzjach i urazach. Ciało i organizm warto przygotować do wysiłku, a do tego potrzebny jest rozsądek, cierpliwość i konsekwencja. Także pomalutku 🙂 Trzymam kciuki, żeby się udało.

  • Planuję popracować nad swoąć kondycją i właśnie zastanawiam się w jakim kierunku iść, żeby było to jednocześnie dobrą zabawą.

    • Wybierz to co Ci najbardziej odpowiada. Właśnie tworzę zarys tego co chcę zrobić, bo mam swoje ulubione formy aktywności. Może pochwalę się w przyszłym tygodniu na blogu? 😉

  • Ja jestem fanką treningów siłowych i interwałowych. Odkąd znowu polubiłam się ze skakanką, a mój kręgosłup doszedł jako tako do władzy. Nie wyobrażam sobie bez niej życia. No i oczywiście bieganie. Ten moment kiedy się rozpędzasz i później próbujesz zwolnić, choć nogi nadal prowadzą cię do przodu:) Jest moc!

    • Doskonale Cię rozumiem, chociaż bieganie nie jest moją mocną stroną. Mam okresy biegowe i niebiegowe, jak np. teraz, ale chętnie do nich wrócę. Lubiłam to uczucie po bieganiu 😉

  • Mi by się przydał trening na budowę mięśni. Trochę tyłka by się przydało, takiego zgrabnego a nie przejechanego żelazkiem 😉
    I wyrzeźbionym brzuchem też bym nie pogardziła, chociaż na obecny narzekać nie mogę.

    • Wygląda na to, że dobrze by Ci zrobiły m.in. treningi obwodowe. Dają taki efekt, jakiego potrzebujesz 🙂

  • Sporą część wymieniłaś z moich ulubionych ja dodam jeszcze jazda rowerem i kajaki

    • A ja obawiam się, że na kajaki mam za słabe ręce.

  • Chyba najwyższa pora, żeby wziąć się za siebie. Zanim zostałam matką, na siłowni albo fitnessie byłam co dziennie. Teraz trochę się zaniedbałam. Motywujesz mnie do tego, aby to zmienić 😉

    • Motywuję innych, motywuję również siebie 😉

  • Ola, bardzo ciekawy wpis, nazwy tych treningów to zawsze była dla mnie czarna magia. Trochę się u Ciebie podszkoliłam, ale na siłownię i tak się nie wybieram 😉

    A co polecisz dla mamy, która chce wrócić do formy po porodzie (cesarskie cięcie)? Minął dopiero miesiąc, a już mnie roznosi energia 😉 Przed ciążą uwielbiałam ćwiczyć z płytami Chodakowskiej, ale to chyba jeszcze za wcześnie na tak intensywny trening. Chciałabym zacząć od czegoś łagodnego. Kuszą mnie bardzo te trampoliny! 🙂

    Piszesz, że joga nie skradła Twojego serca… Z moich obserwacji wynika, że trzeba po prostu trafić na właściwego instruktora! W latach 2009-2013 miałam silną zajawkę na jogę, przetestowałam około dziesięciu instruktorów i tylko jedna cudowna instruktorka sprawiła, że pokochałam jogę całym sercem. Niestety wyjechała z Warszawy do rodzinnego miasta, próbowałam później chodzić na inne zajęcia, ale nigdy potem to już nie było TO.

    • Renia, trampoliny z całą pewnością nie są tym od czego powinnaś zacząć 🙂 Nie czuję się kompetentna, żeby doradzać osobie po cesarskim cięciu, ale z obserwacji widzę, że kobiety chętnie wracają do ćwiczeń zaczynając od jogi, pływania, a potem delikatnego aerobiku i na pewno nie wcześniej niż kilka tygodni po porodzie, chociaż uzależniłabym to od samopoczucia i formy świeżo upieczonej mamy. Na resztę przyjdzie czas, ale kiedy lepiej skonsultuj się z wykwalifikowanym trenerem. Po porodzie wykonywałam też ćwiczenia w domu, bo te w klubie były zbyt intensywne.
      Co do jogi to masz rację. Kiedyś usłyszałam podobną rzecz od trenerki fitness, że jeśli do tej pory nie pokochałam jogi tzn. że nie trafiłam na odpowiedniego nauczyciela.

      • Masz rację, nie ma co szaleć 😉 W pierwszej kolejności wybiorę się na fitness dla mam – w pobliskim klubie są zajęcia, na które przyjmują od 6 tygodnia po porodzie, czyli po zakończeniu połogu. Atmosfera jest luźna, wszystkie mamy przychodzą z dziećmi, karmią, przewijają, gadają, no i trochę ćwiczą, o ile maluch pozwala 🙂 Zajęcia prowadzi znajoma trenerka, więc przy okazji zapytam, jaką aktywność poleca jako następną.

        • Świetny pomysł Renia. Idź koniecznie. Dodatkowy bonus – kontakt z innymi mamami po połogu pragnącymi wrócić do dobrej formy.

  • Dziękuję Ci za polecenie moich wpisów 🙂 Przyznam, że część opisywanych przez Ciebie trendów póki co jest mi obca. Ja osobiście poza jogą, bardzo lubię pilates, rower, bieganie i wszelkie formy aktywności na świeżym powietrzu. Te dodają mi największego kopa 🙂

  • Jul

    Trampoliny są cudowne! U mnie to była miłość od pierwszego skoku;) Lubię próbować nowych rodzajów treningu, ostatnio czaję się na TRX ale jakoś nie mogę się wybrać. Zaczęłam za to przygodę z treningiem obwodowym (chociaż czytając Twoje opisy bardziej pasowałoby mi to na trening interwałowy), w piątek poszłam na pierwszy- do dziś ledwie chodzę…

    • Trening obwodowy może być, a często jest jednocześnie treningiem interwałowym. Ja swoje obwodowe wykonuję jak interwałowe, ale są osoby, które preferują wolniejsze tempo.
      TRX jest super, ale w tym przypadku trzeba siły 🙂

      • Jul

        O to świetnie, właśnie marzę żeby wreszcie nabrać siły, przede wszystkim w rękach, więc może to będzie coś dla mnie:)

  • Small Voyager

    fajny wpis,dzieki za informacje, ja mysle, zeby sprobowac o joge, wszyscy mówia, ze taka super jest, tez jakos nie do konca jestem przekonana, ale musze sprobowac zeby w 100% sie przekonac czy jest to dla mnie, pozdrawiam

    • Też tak myślę 🙂 Ja próbowałam podchodzić do jogi kilka razy i nic mnie nie wzięło. To nie na mój temperament, choć podziwiam tych, którzy potrafią wyciągnąć z niej to co daje, a daje ogrom korzyści dla ciała i duszy.

  • O wielu z powyższych trendów w fitness nigdy nie słyszałam, jak np. corporate wellness. Gdybym mogła wybrać coś dla siebie to byłby to trening personalny i joga.

  • Najważniejsze, by znaleźć coś dla siebie, co nam idealnie pasuje, a nie nuży. Są tacy, co pałają miłością do ćwiczeń i tacy, którzy ćwiczą, bo wiedzą, że trzeba – w tym zbiorze mieszczę się ja. Lubię biegać i to wykorzystuję, do reszty niestety się zmuszam z małymi sukcesami. Przyznaję, że gdyby nie motywacja, jaką czerpię chociażby z takich wpisów jak ten, to chyba w ogóle tyłka bym nie ruszyła z domu, a tak poczytam sobię i trochę jednak się chce.

    • Motywacji do aktywności fizycznej w tym miesiącu będzie na blogu więcej. Na fanpage ogłosiłam marzec miesiącem sportu, bo sama odczuwam większą potrzebę ruszania się. Ot, wiosna się zbliża, a ja już ją czuję 😉

  • O matko! Naprawdę jest tyle różnych odmian treningu? W życiu bym nie powiedział! 😀 Dobrze jest się czasami czegoś ciekawego na blogach dowiedzieć 😉

    • Narwany Ty byś się chłopie czasem poruszał a nie tylko studia i hejtowanie Blogierki 😛 😀

      • Blogierka, może i on narwany, ale chyba nie taki hejterski, co? 😉

        • @Esencja My sobie z @Narwany trochę docinamy- ale to wszystko z miłości 😉

          • No przecież się domyśliłam. Trochę Was podglądam 😉

          • 😉

      • Ale ja się cały czas praktycznie ruszam 😛

        • Biurko- lodówka? 😛
          Zarcik, z tego co kojarzę to chyba też lubisz rower jak ja,hm?

          • Dobrze kojarzysz 😛

          • Stara a jeszcze trybię 😛 😉

          • Ja tego nie powiedziałem 😛

          • Że trybię czy stara? 😀

          • Nie powiedziałem, że stara. Nawet tak nie pomyślałem 😀

          • No dobra- sama dopowiedziałam a raczej stwierdziłam fakt że stara dupa ze mnie 😀

          • @Blogierka nie histeryzuj 🙂

          • Hehe- ja stwierdzam fakt :). Na szczęście ani nie wyglądam ani nie czuje się a tyle ile mam ;).

          • To tak jak ja :-p

          • 😀

  • Na chwilę obecną Ojciec Polak zakochał się w tabacie – interwały z obciążeniem własnego ciała. Cały trening trwa… 30 minut ja wykańcza go na tydzień. Dzisiaj idzie na drugi trening po miesięcznej chorobowej przerwie.
    Ja, póki co, stawiam na trening funkcjonalny. W ofercie mojej siłowni mam fizjofit (właśnie trening funkcjonalny z nastawieniem na wzmocnienie kręgosłupa) i basic fit – całkowicie podstawowe ćwiczenia. W sam raz dla mnie! A poza tym rower, chodzenie, nordic walking (jak kupie kijki) i pływanie 🙂

    • Ja też uwielbiam tabatę, ale jakoś więcej siły mam na nią w innych miesiącach niż te zimowe. Fajnie, że urozmaiciłaś sobie aktywności sportowe, to da Ci większą siłę i motywację do działania. Jak poczujesz, że coś Ci ewidentnie nie odpowiada, to lepiej to zmienić, żeby nie robić niczego wbrew sobie i na siłę. Jest tyle form ruchu, że jest w czym przebierać.
      Nadal trzymam kciuki 🙂

  • No to powiem Ci że albo masz nosa albo dobry riserch zrobiłaś :). Zgadzam się ze wszystkim co przewidujesz. Ale zastanawia mnie jedno” trening siłowy na dworze? Jak zorganizować wówczas sprzęt? I co najczęściej trenujesz? Głownie siłowy? Ja kocham jazdę na rowerze, bieganie oswajam i siłowo albo w wersji soft wzmacniam ciało :).

    • ps. Aha i <3 interwały 🙂

      • Ponad wszystko kocham fitness, uwielbiam też jeździć na kilkudniowe fitness campy. Poza tym rower, hulajnoga, rolki (w tym roku planuje nowy zakup), a ostatnio treningi obwodowe. Bieganie okresowo. Interwały są super. Lubię tabatę.
        Co do treningu siłowego i ćwiczenia na dworze, to są dwie oddzielne kwestie. Po prostu źle sformułowałam zdanie 🙂

        • No to widzę że „swój” człowiek jestes! 😀 Ale na campie żadnym jeszcze nie byłam. Jest kilka dziewczyn z Wawy które organizują takie hardcorowe imprezy ale raczej nie dałabym rady jak widzę plan i fotorelacje ;).
          Masz jakiś jeden ulubiony klub czy śmigasz po różnych? A może jesteś instruktorem właśnie? 😉

          • Śmigam po różnych, ponieważ od czasu do czasu jedne się zamykają, inne otwierają, a na fit campy jeżdżę z Fitness Club Balanss z Łodzi. Mogę dać Ci znać jak będzie organizowany następny. Zapewniam Cię, że dasz radę 🙂 Plany są ambitne, ale Ty jesteś aktywna sportowo, więc poradzisz sobie. Znajdź na blogu artykuły pod hasłem fit camp. Są tam relacje, również fotograficzne.

          • No to rozważę skoro mówisz że przeżyłabym ;). Poszperam relacji zatem :).

          • Dam Ci znać jak będę znać szczegóły.

          • OK 🙂

          • A Ty pamiętaj o mnie jak trafisz jakąś fajną sportową imprezę w tematyce fitness. W zeszłym roku strasznie napaliłam się na runmageddon, ale nie dałam rady czasowo się przygotować. Może w tym roku. Nie startujesz przypadkiem? Mieszkam pod Wwą.

          • Hehe- spoko! Teraz jest dużo otwartych treningów reeboka #bemorehuman oraz Katarzyna Wolska i Lidka Zamyłko bardzo często jakieś otwarte imprezy sportowe robią. Śledz fb :). A co do runmageddonu to ja odpadam bo boję się o kontuzję, póki co oswajam bieganie jednostajne bez czołgania ;).

  • Trampolina! To jest to co mi się strasznie podoba i chętnie bym spróbowała! Póki co bieganie – zawsze modne 😉 (ale nie to survivalowe)

    • Niektórzy lubią bieganie, niektórzy kochają, niektórzy nienawidzą, więc nie wszyscy modzie ulegną, ale rzeczywiście roi się od biegaczy. Ja biegałam trochę dla towarzystwa, trochę dla formy i zdrowia, ale nigdy na bicie własnych rekordów (no może troszeczkę). Od czasu do czasu jakiś wyskok 😉
      Trampolina jest czadowa!

  • Pingback: Esencja | Moja reaktywacja po zimie. Sposoby na przesilenie wiosenne.()

  • Pingback: Esencja | Trendy w fitnessie 2017()